Szkoła Podstawowa w Falejówce

Szkoła Podstawowa w Falejówce

Falejówka 173

38-500 Sanok 

Tel.: (13) 46-26-403

mapa dojazdu do szkoły

spfal@gminasanok.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1066291
  • Do końca roku: 287 dni
  • Do wakacji: 94 dni

Kartka z kalendarza

PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI, INNOWACJE PEDAGOGICZNE I PUBLIKACJE NAUCZYCIELI

 

PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI

 

                                                        Dzień Polskiej Niezapominajki

,, Niezapominajki”

Niezapominajki

są to kwiatki z bajki.

Rosną nad potoczkiem,

Patrzą rybim oczkiem.

Gdy się płynie łódką,

Śmieją się cichutko

I szepcą mi skromnie:

Proszę

,,Nie zapomnij o mnie.”

Maria Konopnicka

 

Od 3 lat 15 maja, obchodzimy w oddziałach przedszkolnych  w Szkole Podstawowej w Falejówce Dzień Polskiej Niezapominajki. Skromny kwiat niezapominajki jest „symbolem pamięci, miłości i stylu życia bliskiego natury, wolnego od pośpiechu, ceniącego sobie tradycyjne wartości”.

 Święto Niezapominajki istnieje w Polsce od 2002r., a jego inicjatorem był redaktor naczelny Programu 1 Polskiego Radia – Andrzej Zalewski , znany miłośnik przyrody i meteorolog. Zauważył on, że w Polsce rośnie dużo niezapominajek i doszedł do wniosku, że ten kwiatek będzie symbolem święta jednoczącego ludzi pod hasłem wzajemnej życzliwości i dowodem uwielbienia rodzimej przyrody. Proponował też, żeby święto zakochanych w Polsce obchodzić nie w lutym, kiedy pogoda jest niekorzystna, ale właśnie
w maju.

Niezapominajka nieodłącznie kojarzy się z krajobrazem polskich łąk i lasów. Należy do roślin ogórecznikowatych, łatwych w uprawie, niewymagających czasochłonnej pielęgnacji. Dlatego spotkać ją można na wielu kontynentach. Najczęściej występuje w kolorze niebieskim z żółtą koroną kwiatu. Rzadziej spotykanymi są białe czy różowe niezapominajki. Kwiaty są popularnymi roślinami ozdobnymi. Zwykle można je znaleźć na leśnych polanach, przydrożach, na łąkach, w rowach, 
w pobliżu ścieżek, na nieużytkach lub w zaroślach.

W Polsce niezapominajka często nazywana jest niezabudką.

 

Cele działania:

– propagowanie postaw ekologicznych wśród najmłodszych i dostrzeganie piękna ojczystej przyrody;

 – wprowadzenie w życie „niezapominajkowych” zasad dotyczących szacunku i życzliwości wobec innych;

 – uświadomienie konieczności ochrony przyrody;

– kształtowanie właściwej świadomości ekologicznej, a zwłaszcza poglądów i przekonań zmierzających do poszanowania każdej formy życia;

– zachęcanie uczestników do wykonywania prac plastycznych związanych z tematyką przyrodniczą.

 – nawiązywanie bezpośrednich relacji z mieszkańcami Domu Pomocy w Raczkowej;

– rozwijanie umiejętności plastycznych, wokalnych, recytatorskich i praktycznych dzieci;

–zachęcanie do pamiętania o bliskich, życzliwości i otwarcia na drugiego człowieka.

 

 Opis działania:

Przed Dniem Polskiej Niezapominajki Przedszkolaki poznają wiersze i piosenki związane z tematem, przygotowują okolicznościowe kartki dla mieszkańców DPS, poznają symbolikę święta oraz legendy dotyczące powstania nazwy kwiatka:

 Jedna z legend opowiada o pewnym rycerzu, który wraz ze swoją ukochaną przechadzał się nad brzegiem Tamizy. Mężczyzna był
w pełnym uzbrojeniu. W którymś momencie, zrywając kwiat niezapominajki z zamiarem ofiarowania go narzeczonej, rycerz stracił równowagę i wpadł do wody. Kiedy nurt rzeki wciągał go coraz głębiej, rycerz w ostatniej chwili wykrzyczał w stronę swojej ukochanej: Nie zapomnij mnie ! A potem utonął.

 Kolejna legenda opowiada o pewnym starcu, który przyglądał się niezapominajce, a wtedy zawstydzony kwiat zapytał: Dlaczego tak
na mnie patrzysz? Jestem przecież taka malutka i nic nie znaczę w porównaniu z innymi kwiatami. Wówczas starzec odpowiedział: Znam się na urodzie. W tobie widzę prostotę, delikatność, naturalność i świeżość. Na te słowa niezapominajka bardzo się ucieszyła, mówiąc: Dopiero ty zwróciłeś mi na to uwagę. Od tej chwili przestaję uważać siebie za nijaką. Czuję się piękna i prawdziwa, ponieważ taką jestem w twoich oczach.

15 maja – dzieci przychodzą do przedszkola ubrane na niebiesko. Każdego roku występują z program artystycznym i wykonują prace plastyczne, którego motywem przewodnim jest niezapominajka Potem dzieci zgromadzone w ogrodzie przy szkole, udekorowane kwiatami niezapominajki składają ślubowanie:

Ślubuję, że: będę chronić Polską Niezapominajkę.

Nie będę zrywać roślin chronionych,

 Nie będę zrywać liści, kwiatów, owoców,

 Nie będę hałasować w lesie

 Nie będę łamać gałęzi,

 Nie będę śmiecić,

 Nie będę niszczyć ptasich gniazd,

A zimą zadbam o ptaki i zwierzęta.

Następnie przedszkolaki sadzą w ogrodzie różne rośliny, w tym niezapominajki oraz przygotowują wystawy swoich prac plastycznych.

Szkolne Koło Wolontariatu dołącza do obchodów święta . Udaje się do DPS-u w Raczkowej i wręcza mieszkańcom kartki okolicznościowe lub sadzonki niezapominajek.

Rezultaty / korzyści działania:

–dzieci utrwalają symbolikę święta (uczą się dostrzegać i doceniać  piękno rodzimej przyrody, rozumieją konieczność ochrony środowiska naturalnego, uczą się szacunku i życzliwości do drugiego człowieka);

– dzieci rozwijają umiejętności recytatorskie, muzyczne i plastyczne.

- Święto Polskiej Niezapominajki zachęca dzieci, jak i dorosłych do budowania więzów z otoczeniem, do okazywania sympatii innym,
bo tego we współczesnym świecie brakuje nam coraz bardziej.

 

Ciekawostki:

  1. Niezapominajka to kwiat, który zapominalskim ma pomóc zapamiętać istotne sprawy do wykonania.
  2. W Polsce dziko rośnie 13 gatunków niezapominajek.
  3. Niezapominajka często nazywana jest niezabudką.
  4. Jest to symbol zakochanych, gdy czeka ich tymczasowe rozstanie. Aby jedna połówka nie zdradziła drugiej podczas jej nieobecności, zakochani mają przy sobie niezapominajkę.
  5. Niektórzy wierzą , że jeśli panny będą kładły na noc pod poduszkę kwiat niezapominajki, szybciej znajdą sobie mężów.

Osoby odpowiedzialne za działanie : Alina Bartkowska, Sabina Strzałka.

 

 

Dzień Ziemi 

Nazwa szkoły/placówki, w której realizowane jest  działanie

Szkoła Podstawowa w Falejówce

Imię i nazwisko dyrektora szkoły/placówki

Zofia Cecuła– Stabryła

Adres

Szkoła Podstawowa w Falejówce Falejówka 173

38-500 Sanok

Tel.

13 4626403

Fax.

e-mail

szkola.fal@o2.pl

Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za wartość merytoryczną publikacji

Alina Rychlicka-Indyk

Marta Stankiewicz

Zakres działania:

Edukacja

Ekologiczna

Wychowanie i profilaktyka

Kształtowanie postaw ekologicznych

Zajęcia wspomagające rozwój ucznia

(zajęcia pozalekcyjne)

Przygotowanie uczniów do konkursów

Organizacja i zarządzanie

Umiejętność pracy zespołowej

Realizacja godzin dodatkowych wynikających

 z art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela

 

Inne obszary (określić jakie)

Rozwijanie uzdolnień artystycznych

Temat działania:                                        Dzień Ziemi

Cele działania:

- popularyzowanie piękna przyrody,

- budowanie właściwych postaw oraz świadomości ekologicznej,

- rozwijanie zdolności recytatorskich,

- wzbudzanie inspiracji twórczych,

- zainteresowanie uczniów poezją,

- zachęcanie do występów na scenie,

- uczenie rywalizacji w przyjaznej atmosferze,

- kształtowanie umiejętności tworzenia działań proekologicznych przyczyniających się do poprawy stanu lokalnego środowiska,

- pobudzanie wrażliwości uczniów  na piękno przyrody i konieczność jej ochrony.

Opis działania:

„Dzień Ziemi” w Szkole Podstawowejw Falejówce to akcja prowadzonych corocznie wiosną , której celem jest promowanie postaw ekologicznych w społeczeństwie. W tym roku w ramach obchodów Dnia Ziemi zostały zorganizowane następujące wydarzenia:

- wykonanie gazetki ściennej – „Co zrobić by nas nie zasypała góra śmieci?”

- konkurs plastyczny pod hasłem „Odnawialne źródła energii”, który miał na celu pogłębienie wiadomości na temat wykorzystywania naturalnych źródeł energii,  a także wzbudzenie wrażliwości ekologicznej i inspiracji twórczych,

- konkurs wiedzy „ Jakie mamy odnawialne źródła energii?”

- udział w akcji „Pisanie Listów do Ziemi organizowanej przez fundację ekologiczną ARKA,której celem było wspieranie postaw proekologicznych nie tylko wśród najmłodszych. Dzieci pisały listy, w których zachęcały dorosłych do konkretnych zachowań, między innymi: do poszanowanie środowiska naturalnego poprzez  segregację śmieci oraz ochronę przyrody,

- udział w akcji „Sprzątanie świata”,

- udział w Ogólnopolskiej Akcji Ekologicznej „FLOREK”, gdzie realizując pewne zadania, które skupiały się wokół tematu „Oswajamy najbliższą przestrzeń”,  uczniowie uczyli się dokładnie poznawać najbliższą okolicę,

Tegoroczne obchody Dnia Ziemi poświęcone były promocji odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Uroczystość poświęcona Dniu Ziemi składała się z 3 części. W części pierwszej wystąpili uczniowie należący do SZK LOP- Ekoludkii Zuchy, którzy przedstawili inscenizację pt. „Jaś, Małgosia i krasnoludki”. W drugiej części odbył się międzyszkolny konkurs recytatorski „Przyroda w poezji”. W konkursie wzięli udział uczniowie ze szkół podstawowych Gminy Sanok.W uroczystości uczestniczyliradny, sołtys, doradca metodyczny, kierownik referatu ochrony środowiska, leśniczy, przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich, Rada Rodziców, mieszkańcy wsi,  grono pedagogiczne, uczniowie, pracownicy szkoły. W dalszej kolejności zasadziliśmy wspólnie drzewko przed szkołą. Leśniczy wygłosił pogadankę na temat wypalania traw, zanieczyszczenia środowiska. Uczniowie naszej szkoły wręczyli gościom symboliczne pamiątki z okazji Dnia Ziemi.

        Oprócz przedstawionych powyżej działań w naszej szkole odbywają  się również całoroczne cykle popularyzujące ekologiczne postawy wśród uczniów.  Zalicza się do nich między innymi całoroczna zbiórka plastikowych zakrętek oraz segregacja odpadów do odpowiednich pojemników znajdujących się na korytarzach szkolnych.  Plastikowe zakrętki zanim trafią do osób potrzebujących są wykorzystywane do tworzenia mega - układanek  symboli ekologicznych przypominających o konieczności segregacji odpadów i ochrony przyrody.

Opis uzyskanych efektów:

- kształtowanie świadomości ekologicznej,

- zachęcanie i mobilizacja do działań proekologicznych  w szkole, domu i środowisku

- upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród młodzieży szkolnej oraz społeczności lokalnej,

- umożliwienie młodzieży zaprezentowania własnej twórczości,

- promocja szkoły w środowisku lokalnym,

 - owocna współpraca z partnerami szkoły.

Wnioski z realizacji:

Realizacja działań związanych z obchodami „Dnia Ziemi” integruje uczniów i środowisko lokalne, pokazuje ogromne zaangażowanie uczniów w przygotowania do konkursów, ogromną kreatywność i starania w wykonanie prac artystycznych. Angażuje również rodziców, którzy pomagają w przygotowaniu strojów do inscenizacji ekologicznej.

Instytucje wspomagające realizację podjętych działań:

- Urząd Gminy w Sanoku,

- Nadleśnictwo Brzozów,

Uzasadnienie zgłoszenia:

Organizacja takich akcji jak „Dzień Ziemi” jest bardzo ważnym elementem, który pozwala uświadomić młodemu człowiekowi jak krucha jest nasza planeta.  Wiedza ekologiczna zdobywana na lekcjach jest tylko małą cegiełką, która być może sprawi, że ktoś zmieni swoje nawyki, ale sposobność  uczestniczenia w tych zmianach  daje nam o wiele więcej możliwości niż sama świadomość potrzeby zmian. Dlatego warto pokazywać jak inni kształtują postawy odpowiedzialności za stan środowiska oraz jak rozwijają poczucie odpowiedzialności za naszą „małą ojczyznę”.

Trudności w realizacji: brak

 

INNOWACJE PEDAGOGICZNE

      Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu
 w klasach I-III.

  •       Edukacja regionalna  „NASZA MAŁA OJCZYZNA”
  •       Edukacja ekologiczna
  •       Matematyka i komputery
  •       Ortografia z @
  •       "Coś z niczego"
  •       Ruch to zdrowie
      •       "Siedmiomilowe buty" 
      •       "Czytam, bo lubię"
      •       Programowanie z Photonem

 

PUBLIKACJE NAUCZYCIELI

"DLA NICH BĘDĄ SZUMIEĆ DĘBY"